بهداشتی و مراقبتی, سلامتی

آنچه خانم ها از بهداشت تناسلی باید بدانند

نکات و اهمیت بهداشت تناسلی بانوان

بهداشت دستگاه تناسلی خانم ها اهمیت فراوانی دارد و عدم رعایت بهداشت دستگاه تناسلی در بانوان طبعاتی مانند ایجاد عفونت، ابتلا به بیماریهای گوناگون، کاهش میل جنسی و… دارد بنابراین دستگاه تناسلی زنان نیاز به مراقبت های خاصی دارد تا فرد از سلامت و بهداشت کامل برخوردار باشد. در این بخش از سلامت نمناک نکاتی را درباره بهداشت تناسلی بانوان بیان می کنیم.

بهداشت تناسلی

اهمیت رعایت بهداشت دستگاه تناسلی

دستگاه تناسلی زنان از دو بخش داخلی که شامل واژن، رحم و لوله های رحم و تخمدان ها و بخش خارجی تشکیل شده است. در خانم ها سه دستگاه تناسلی و ادراری و گوارشی در مجاورت یکدیگر قرار دارند، مجاورت آنها باعث رشد باکتری و میکروب های بیماری زا یا ایجاد کننده بوی بد در محیط می شود. بهداشت و سلامت هر یک از سه دستگاه تناسلی و ادراری و گوارشی بر دیگری اثر گذار بوده و عفونت هر کدام مشکلاتی جدی برای فرد بیمار ایجاد می کند.

دستگاه تناسلی خانم ها در بارور شدن، زایمان، قاعدگی، رابطه جنسی و… نقش داشته به همین دلیل بهداشت این نواحی و سلامت آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رعایت بهداشت دستگاه تناسلی سبب جلوگیری از التهاب واژن و فرج می شود زیرا عدم رعایت بهداشت دستگاه تناسلی سبب می شود عوامل عفونی مثل یک باکتری وارد واژن شود و ایجاد آلودگی عفونت در زن کند.

رعایت بهداشت دستگاه تناسلی سبب جلوگیری از بیماریهای مقاربتی مانند بیماری های ایدز، زگیل تناسلی، سوزاک، سیفلیس، کلامیدیا و هپاتیت می شود بنابراین افراد باید بهداشت را رعایت کنند.

رعایت بهداشت دستگاه تناسلی سبب از بین رفتن بوی بد واژن می شود پس تمام خانم ها در همه سنین باید دستگاه تناسلی خود را تمیز و خوشبو نگه دارند

اصول مهم رعایت بهداشت دستگاه تناسلی در بانوان

برای جلوگیری از ایجاد عفونت، رهایی از بوی بد واژن و دستگاه تناسلی، جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف بهداشت دستگاه تناسلی را جدی بگیرید و برای حفظ بهداشت این ناحیه اقدامات زیر را انجام دهید:

شست و شو ناحیه تناسلی

برای حفظ بهداشت ناحیه تناسلی شست وشوی مرتب آن مهم است و قوانین خاص خودش را دارد. برای شستشوی این ناحیه، با آب ولرم ناحیه واژن و اطراف آن را بشویید و سپس مقعد و انتهای آن را بشویید. شستشوی ناحیه تناسلی از سمت جلو به پشت از وارد شدن میکروب های اطراف مقعد به دستگاه ادرار و واژن جلوگیری می کند.

برای از بین بردن بوی ناحیه تناسلی، می توانید از صابون های آنتی باکتریال یا مواد شوینده از نوع ملایم و بدون عطر و بدون حساسیت برای شستشوی ناحیه تناسلی استفاده کنید. با کمی صابون، قسمت خارجی اندام تناسلی خود را کف مالی کنید و سپس با آب فراوان بشویید.

توجه داشته باشید که هرگز قسمت داخلی اندام تناسلی خود را با صابون نشویید، زیرا این کار باعث خارش و عفونت واژن می شود.بعد از شست وشو حتما با پارچه ای نخی و تمیز ناحیه تناسلی را خشک کنید.

استفاده نکردن از کاغذ توالت های رنگی و تامپون

بهتر است به جای استفاده از کاغذهای توالت حاوی مواد معطر و رنگی، برای خشک کردن خود از پارچه ای نخی استفاده کنید و هر روز این پارچه را بشویید و خشک نمایید.

هنگام استفاده از دستمال و خشک کردن ناحیه تناسلی، از سمت عقب به جلو دستمال نکشید؛ زیرا این کار باکتری های مضر مقعد را به سمت واژن می آورد و باعث عفونت می شود. همچنین از نشستن در وان حمام پرهیز کنید.

اگر از محصولاتی مانند تامپون استفاده می کنید که وارد واژن می شوند، حتما به مواد تشکیل دهنده آنها دقت کنید

و تا جایی که ممکن است، از این محصولات استفاده نکنید.

شستشو بدن پس از استخر

آلودگیهای قارچی در استخرها سبب شیوع بیماریهای قارچی پوستی در دستگاه تناسلی می شوند، لذا شناگران باید در استخرهای عمومی برای حفظ سلامت خود، پس از استفاده از استخر، بدن خود را کاملا با آب و صابون بشویند.

استفاده نکردن از دوش واژینال

پیش از این هم در بخش سلامت جنسی نمناک گفتیم که دوش واژینال واردکردن مایعی به درون واژن است که معمولا با هدف تمیزکردن آن انجام می شود. واژن سالم به طور طبیعی دارای تعدادی باکتری و قارچ است که اسیدیته طبیعی واژن، این باکتری ها و قارچ ها را کنترل می کند. استفاده از دوش واژینال سبب ایجاد بیماری ناحیه واژن و بر هم زدن تعادل طبیعی واژن می شود.

چکاپ سالانه

یکی دیگر از موارد مهم که در زنان باید رعایت شود چکاپ منظم و انجام سونوگرافی منظم و انجام آزمون هایی مانند پاپ اسمیربرای تشخیص زود هنگام بیماریهای احتمالی از جمله کیست تخمدان و رحم و سرطان گردن رحم است.

چکاپ زنان

پوشیدن لباس زیر نخی

خانم ها برای رهایی از بوی نامطبوع ناحیه تناسلی و رعایت بهداشت این ناحیه بهتر است لباس زیرگشاد و نخی بپوشند و ازپوشیدن لباس زیر تنگ برای طولانی مدت اجتناب کنند زیرا اینگونه امکان تبادل هوا در ناحیه تناسلی وجود ندارد.

لباس زیر خود را روزانه تعویض نمایید و لباس زیری که از جنس مواد نامناسب تهیه شده را نپوشید و هرگز اجازه ندهید شورت به ترشحات شما مرطوب شود زیرا ترشحات سبب تشدید بوی دستگاه تناسلی-ادراری می شوند.

 

زدودن موهای ناحیه تناسلی

موهای تناسلی محیطی مناسب برای رشد و نمو باکتری ها است. باکتری ها در واکنش به عرق، سبب ایجاد بوهای نامطبوع در این ناحیه می شوند بنابراین برای کاهش بوهای نامطبوع موهای ناحیه تناسلی را از بین ببرید.

بهداشت جنسی

بانوان متاهل برای غلبه بر بوی نامطبوع واژن و جلوگیری از برخی بیماری ها پس از برقراری رابطه جنسی با همسر ناحیه تناسلی خود را بشویند و استحمام کنند، زیرا ترشحات ناشی از رابطه جنسی، بوی نامطبوعی ایجاد می کنند. توصیه می شود بانوان پس از برقراری رابطه جنسی ادرار نمایند و هر گونه ترشحات بدبویی که داخل مجرای تناسلی فرد باقی مانده است، توسط ادرار خارج کنند.

استفاده از نوار بهداشتی روزانه

خیس ماندن لباس زیر، بوی نامطبوعی را ایجاد می کند بنابراین خانم هایی که ترشحات زیادی دارند و دائما لباس زیر آنها خیس می شود بهتر است به جای تعویض دائم لباس زیر خود از نوارهای بهداشتی روزانه که مخصوص ایام غیر قاعدگی است، استفاده کنند و هر چند ساعت یک بار آن را تعویض کنند.

نوار بهداشتی مناسب

برای حفظ سلامت دستگاه تناسلی زمان قاعدگی بهداشت را رعایت کنید و از نوار بهداشتی معتبر و استاندارد استفاده کنید و هر 3 ساعت و حداکثر هر 6 – 12 ساعت نوار بهداشتی را تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *