بهداشتی و مراقبتی, سلامتی

قبل از خرید نوار بهداشتی حتما این نکات را بدانید

خوشبختانه، این روزها، نوار بهداشتی‌های متنوعی در بازار موجودند و جا برای انتخاب وجود دارد:

  • نوار بهداشتی نرمال: نوار بهداشتی‌های نرمال جذب متوسطی دارند و برای خون‌ریزی سنگین چندان به‌درد نمی‌خورند؛ معمولا برای استفاده از روز سوم قاعدگی به بعد مناسب‌ترند تا برای استفاده در روزهای پرخون اول، مگر اینکه در روزهای اول هم خون‌ریزی متوسطی داشته باشید.
  • نوار بهداشتی سوپر: نوار بهداشتی‌های سوپر از جذب بالایی برخوردارند و بیشتر به‌درد دو سه روز اول قاعدگی می‌خورند. این نوع نوار بهداشتی‌ها در بعضی برندها کمی از انواع نرمال بلندتر و معمولا ضخیم‌تر و حجیم‌ترند و به همین دلیل با لباس‌های تنگ به چشم می‌آیند. بعضی برندها حتی بال‌های نوار بهداشتی‌های سوپر را از مواد تقریبا جاذب تولید می‌کنند تا خون نشتی هم جذب شود.
  • نوار بهداشتی شب: نوار بهداشتی‌های شب پهن‌تر و بلندترند از نوار بهداشت‌های معمولی‌اند تا نشتی ندهند؛ همچنین ضخیم‌تر و جاذب‌ترند تا در طول شب نیازی به تعویض پد نداشته باشید. البته که این نوع نوار بهداشتی‌ها را می‌توانید در طول روز هم استفاده کنید! واژه شب تنها به قدرت جذب بالاتر و محافظت‌کنندگی بیشتر اشاره دارد.
  • نوار بهداشتی پس از زایمان: نوار بهداشتی‌های مخصوص پس از زایمان در مقایسه با نوار بهداشتی‌های معمولی بزرگ‌تر و جاذب‌ترند. البته، برخی مامان‌ها از پوشک‌های بچه سایز بزرگ برای خونریزی پس از زایمان استفاده می‌کنند.
  • پد روزانه: پدهای روزانه از همه انواع نوار بهداشتی‌ها نازک‌تر و کم‌جذب‌ترند و معمولا در دو نوع عطری و غیرعطری تولید می‌شوند. این نوع پدها را می‌توانید برای اواخر قاعدگی یا برای جذب ترشحات روزانه استفاده کنید. حتی شماهایی هم که از تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید، می‌توانید از پدهای روزانه برای جذب نشتی‌های احتمالی بهره ببرید.
مشاهده پرفروش‌ترین پدهای روزانه

هنگام خرید نوار بهداشتی به چه نکاتی دقت کنیم؟

نکات خرید نوار بهداشتی

قدرت جذب

مهم‌ترین ویژگی یک نوار بهداشتی خوب قدرت جذب حجم بالای خون در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. خون جذب‌شده باید در لایه میانی محفوظ بماند و براثر فشار نشستن به سطح پد برگشت نکند؛ در این صورت موجب احساس خیسی می‌شود. می‌توانید آزمایش کنید: هرچه رنگ خون در سطح پد روشن‌تر و تروتازه‌تر باشد، یعنی خون جذب‌شده نزدیک‌تر به سطح قرار دارد و چه‌بسا موجب برگشت خون به سطح پد و بروز احساس خیسی شود؛ اما هرچه رنگ خون پریده‌تر باشد، یعنی جذب بهتری صورت گرفته و احساس خیسی نخواهید کرد.

قدرت جذب نوار بهداشتی‌ها را می‌توانید به‌راحتی از روی تعداد قطره‌هایی که روی بسته‌بندی‌ درج می‌شود، بفهمید.

بال‌دار یا بدون بال؟

اغلب نوار بهداشتی‌ها بال‌دارند؛ بال‌ها موجب می‌شوند پد جابه‌جا نشده و خون نشتی از کناره‌ها به داخل هدایت شود. با نوار بهداشتی‌های بال‌دار می‌توانید مطمئن‌تر حرکت کنید؛ اما اینکه نوار بهداشتی بال‌دار بخرید یا بدون بال، یک انتخاب کاملا سلیقه‌ای است.

مشاهده پرفروش‌ترین نوار بهداشتی‌های بالدار

اندازه و ضخامت

درمورد اندازه و ضخامت باید برحسب شدت خون‌ریزی تصمیم بگیرید. اغلب خانم‌ها برای دو سه روز اول قاعدگی از نوار بهداشتی‌های ضخیم‌تر استفاده می‌کنند. ازلحاظ اندازه هم که می‌دانید نوار بهداشتی‌های روز و شب متفاوت‌اند: پدهای ویژه روز کوتاه‌ترند، درحالی‌که پدهای ویژه شب بلندترند؛ پدهای ویژه شب همچنین در قسمت پشتی که روی باسن قرار می‌گیرد، پهن‌ترند تا هنگام درازکشیدن نگران نشت خون نباشید. در بعضی برندها حتی می‌توانید نوار بهداشتی‌های فوق‌بلندی پیدا کنید که از پدهای بلند معمولی هم بلندترند و پوشش‌دهی بیشتری دارند.

پنبه‌ای یا مشبک؟

این مورد هم تا حد زیادی به ترجیح فردی بستگی دارد. برخی خانم‌ها با نوار بهداشتی‌های پنبه‌ای راحت‌ترند، برخی دیگر با نوار بهداشتی‌های مشبک. نوار بهداشتی‌های مشبک بااینکه از قدرت جذب بالایی برخوردارند، در برخی خانم‌ها موجب حساسیت می‌شوند؛ اما ناگفته نماند پوست هرکسی متفاوت است و همه لزوما به پدهای مشبک واکنش یکسانی ن

شان نمی‌دهند.

نرمی و لطافت

سطح نوار بهداشتی باید نرم و لطیف باشد تا پوست براثر سایش دچار قرمزی و خارش نشود. نوار بهداشتی‌های پنبه‌ای معمولا از این لحاظ بهترند.

قابلیت تنفس

یک نوار بهداشتی خوب باید از قابلیت عبور هوا برخوردار باشد تا از حبس رطوبت و ایجاد قارچ و عفونت جلوگیری کند.

نوار بهداشتی معطر بخریم؟

نوار بهداشتی‌های معطر بوی خوشایندی دارند، اما مواد شیمیایی عطری در برخی افراد ایجاد تحریک و حساسیت می‌کنند. ازاین‌رو، نوار بهداشتی‌های غیرمعطر انتخاب مطمئن‌تری محسوب می‌شوند.

نوار بهداشتی چندبارمصرف چیست؟

 

نوار بهداشتی‌های چندبارمصرف هم داریم که البته به اندازه پدهای یک‌بارمصرف رایج و در دسترس نیستند. منظور از نوار بهداشتی‌های چندبارمصرف پدهای قابل‌شست‌وشویی است که پس از هر بار مصرف دور انداخته نمی‌شوند. مزایا و معایب خاص خودشان را هم دارند: نوار بهداشتی‌های چندبارمصرف صدمه کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند؛ اما چون باید پس از هر بار مصرف خوب شسته و خشک شوند، در مقایسه با نوار بهداشتی‌های یک‌بارمصرف زحمت بیشتری می‌طلبند.

 

مشتری این نوع نوار بهداشتی‌ها تنها مدافعان محیط‌زیست نیستند؛ برخی خانم‌ها چون علاقه‌ای به مصرف محصولات بهداشتی حاوی ترکیبات شیمیایی ندارند، به مصرف پدهای پارچه‌ای چندبارمصرف روی می‌آورند. به‌عبارتی، نوار بهداشتی‌های چندبارمصرف محصولی برای خانم‌های دغدغه‌مندند! از دیگر محصولات بهداشتی این‌چنینی برای خانم‌های دغدغه‌مند می‌توان به نوار بهداشتی‌های ارگانیک اشاره کرد که اینها هم به اندازه نوار بهداشتی‌های معمولی در دسترس نیستند.

نوار بهداشتی‌های رایج مضرند؟

هر خانمی از ابتدای بلوغ تا یائسگی به‌طور میانگین بیش از ۱۲ هزار عدد نوار بهداشتی مصرف می‌کند. اما آیا استفاده درازمدت از نوار بهداشتی‌های معمول ضرری به سلامتی وارد نمی‌کند؟

متأسفانه، هنوز تحقیقات جامعی روی تأثیر درازمدت مصرف محصولات بهداشتی بانوان، ازجمله نوار بهداشتی و تامپون، و مواجهه مکرر با مواد شیمیایی مورداستفاده در این قبیل محصولات صورت نگرفته است. بنابراین، نمی‌توان قاطعانه بر بی‌خطربودن‌شان مهر تأیید گذاشت. مطالعات مستقل سازمان‌های بهداشت زنان نشان داده‌اند برخی مواد شیمیایی مورداستفاده در محصولات بهداشتی بانوان نگرانی‌برانگیزند؛ این در حالی است که به‌عقیده مراجع بالاتر و همچنین تولیدکنندگان جای نگرانی وجود ندارد. اما فعالان بهداشت زنان بر این باورند چون تحقیقات کافی درزمینه تأثیر درازمدت اینها روی سلامتی ما خانم‌ها صورت نگرفته، نمی‌توان با اطمینان نظر داد. خلاصه که این قضیه موافقان و مخالفانی دارد و گمانه‌زنی‌های مختلفی مطرح است.

حرف پایانی

متشکریم که تا پایان این مطلب «درجه» با ما همراه بودید. هر پیشنهادی برای بهترشدن‌مان دارید، حتما در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *